1 mei 2015 – 17-januari-2016
De New Yorker Joe Mangrum heeft in de maand mei van 2015 acht spectaculaire zandstrooitapijten gemaakt in Doe Museum Zuidlaren. In de zandschilderingen zijn het onderwaterleven te herkennen en symbolen uit oude culturen en de natuur. Magrum’s werk is bijzonder kleurig. Het zand dat hij gebruikt bevat veel zuiver silicium, waardoor de kleuren schitteren. Mangrum wil met zijn werk duidelijk maken dat het belangrijk is voor ons geluk om verbinding te ervaren met natuurlijke processen.
Als een moderne monnik maakt Mangrum zijn enorme zandstrooischilderijen. Simpel door gekleurd zand uit te strooien met zijn hand.
Hij werkte van Beijing tot San Francisco en maakte al 650 zandschilderijen.
De zandstrooikunst wordt wereldwijd beoefend. De Australische Aboriginals strooiden voorstellingen in het zand terwijl ze hun verhalen vertelden, datzelfde deden de Navajo Indianen in Amerika. Tibetaanse monniken maken tot op de dag van vandaag kleurige mandala’s en zowel in Drenthe als België wordt de zandstrooikunst in ere gehouden. Boerinnen strooiden prachtige patronen op de vloer als zandtapijt.
Joe Mangrum zegt over zijn kunst het volgende: “Met mijn schilderijen rebelleer ik tegen de strakke stedelijke kaders, die ons zowel fysiek als spiritueel beperken. Mijn filosofie is dat we allemaal onbewust geprogrammeerd zijn door dit systeem, een overheersende kracht die de aarde separeert in kwantificeerbare secties van tijd en ruimte, verdeelt in minuten en secondes. Dit veroorzaakt onbalans ten opzichte van de natuur, de seizoenen en getijden. Dit resulteert in een samenleving die ver is verwijderd van de natuur en is opgedeeld in groepen die psychologisch en spiritueel zijn ontkoppeld van het leven als geheel. Met mijn zandschilderijen wil ik de koppeling weer aanbrengen, door het creëren van organische vormen, die de fragmenten verbinden en dienen als katalysator voor synthese. Voor mij is dit een essentieel proces in de zingeving van mijn leven”.