Zandstrooischilderijen Joe Mangrum in Doe Museum Zuidlaren

Spectaculaire zandstrooischilderijen van wel 100 vierkante meter zullen de komende weken in Doe Museum Zuidlaren verschijnen. De New Yorker Joe Mangrum is door het museum uitgenodigd om gedurende 8 dagen zijn werk te maken.

Mangrum wil met zijn werk duidelijk maken dat het belangrijk is voor ons geluk om verbinding te ervaren met natuurlijke processen.

Als een moderne monnik maakt Mangrum zijn enorme zandstrooischilderijen. Simpel door gekleurd zand uit te strooien met zijn hand. Organische vormen als in de onder water wereld, maar ook oude culturen die hij overal ter wereld aantrof vormen zijn inspiratie. Hij werkte van Beijing tot San Francisco en maakte al 650 zandschilderijen.

Vanaf zaterdag 23 mei 2015 is de kunstenaar aan het werk te zien. Hij zal een tiental schilderijen maken in de hal waar ook de tentoonstelling over de geschiedenis van Drenthe in zandsculpturen is te zien.

De zandstrooikunst wordt wereldwijd beoefend. De Australische Aboriginals strooiden voorstellingen in het zand terwijl ze hun verhalen vertelden, datzelfde deden de Navajo Indianen in Amerika. Tibetaanse monniken maken tot op de dag van vandaag kleurige mandala’s en zowel in Drenthe als België wordt de zandstrooikunst in ere gehouden. Boerinnen strooiden prachtige patronen op de vloer als zandtapijt.

Joe Mangrum zegt over zijn kunst het volgende: “Met mijn schilderijen rebelleer ik tegen de strakke stedelijke kaders, die ons zowel fysiek als spiritueel beperken. Mijn filosofie is dat we allemaal onbewust geprogrammeerd zijn door dit systeem, een overheersende kracht die de aarde separeert in kwantificeerbare secties van tijd en ruimte, verdeelt in minuten en secondes. Dit veroorzaakt onbalans ten opzichte van de natuur, de seizoenen en getijden. Dit resulteert in een samenleving die ver is verwijderd van de natuur en is opgedeeld in groepen die psychologisch en spiritueel zijn ontkoppeld van het leven als geheel. Met mijn zandschilderijen wil ik de koppeling weer aanbrengen, door het creëren van organische vormen, die de fragmenten verbinden en dienen als katalysator voor synthese. Voor mij is dit een essentieel proces in de zingeving van mijn leven”.

De tentoonstelling zal zijn te zien tot en met 30 oktober 2015.

Doe Museum Prins Bernhardhoeve brengt een breed scala aan kunstvormen. Een constante is de  zandsculpturententoonstelling  over de geschiedenis van Drenthe gemaakt met 450.000 kilo zand. Daarnaast is er een prachtige  LEGO expositie te zien op 1.000 vierkante meter. Werk van Margot Brekelmans bestaande uit landschapsschilderijen en sculpturen van honden ‘Een wonderlijke woefse wandeling’, maken het expositieaanbod compleet. Voor alle  tentoonstellingen en activiteiten geldt dat de bezoeker ook zelf aan de slag kan. Bouwen in zand of met noppenbouwstenen, zelf schilderen of meedoen in het toneelstuk. Daarnaast is er een grote speelhal voor jong en oud, een gezellig terras met kwengel zandbak voor de kinderen.

Het museum is 1,6 hectare groot, het is zeer goed toegankelijk voor rolstoelen en er is een gezellig museumcafé.