The Lord of the Rings en Miss Piggy in Doe Museum

In de Ban van de Ring is de nieuwste presentatie in LEGO in Doe Museum Zuidlaren. Honderden objecten bouwde Claus-Marc Hahn uit Viersen in Duitsland om uitdrukking te geven aan de wonderlijke complexe wereld van de schrijver J.R.R. Tolkien.

Piratenschepen, Gandalf met witte baard, Gollem de hobbit, enorme kastelen, torens en vliegende draken, Hahn werkte anderhalf jaar aan het verwerken van de 300.000 blokjes en 1200 minifiguren. In een bouwwedstrijd van de grootste LEGO club van Duitsland haalde Hahn met zijn Lord of the Rings een tweede prijs.

Lord of the Rings, verschenen in drie banden werd geschreven tussen 1937 en 1949 door Tolkien die van beroep taalkundige was en universitair professor. Later verschenen films, games en stripboeken en ontstond er een levendige gemeenschap van Tolkien fantasy liefhebbers over de hele wereld.

Frans Bauer in LEGO

Nieuw werk is er ook te zien van Alex de Jong. Hij stelde de blikvangers uit zijn collectie als bruikleen beschikbaar. Zo zijn er sculpturen te zien van Miss Piggy en Lucky Luke. Het bouwen van Miss Piggy nam twee maanden in beslag. Als Muppet-fan wilde Alex altijd al Miss Piggy bouwen. Na vele foto’s van dit icoon te hebben bekeken koos Alex uiteindelijk voor Miss Piggy op een motorfiets.

Lucky Luke, de Daltons en Rataplan zijn gemaakt naar aanleiding van een bouwwedstrijd met het thema “Western”. In deze sculptuur begeleidt Lucky Luke als zo vaak de Daltons naar de gevangenis. Garfield was de eerste sculptuur die Alex heeft gemaakt. Zelfs Frans Bauer wist niet te ontkomen aan zijn bouwdrift, ook het hoofd van Frans wordt in LEGO geëxposeerd. Als aandenken heeft Alex zelfs de handtekening van Frans weten te bemachtigen. Verder zijn Nijntje, Hello Kitty en de smurfen te zien.