‘My name is blessing’ openingstentoonstelling Doe Museum Veendam

Met de fotografietentoonstelling My name is blessing viert het Doe Museum de verhuizing naar Veendam. Het Doe Museum startte vorig jaar in Zuidlaren in de Prins Bernhardhoeve. Dat pand bleek te groot en moeilijk te verwarmen. Een nieuwe locatie werd gevonden aan de Transportweg 5 in Veendam, waar het voormalige pand van Waterland is getransformeerd tot een prachtig Doe Museum. Kijken naar kunsten zelf schilderen, fotograferen, bouwen met noppenbouwstenen, zandsculpturen maken en spelen dat is de formule van het Doe Museum.

In samenwerking met Orange Babies, de organisatie die opkomt voor met aids-besmette moeders en kinderen, brengt het museum de tentoonstelling ‘My name is blessing’ van internationaal vermaard fotograaf Hans Withoos. Withoos reisde voor dit project naar Zambia en fotografeerde moeders en kinderen die onder de vleugels van Orange Babies een toekomst op kunnen bouwen. Hij fotografeerde ze in het

Afrikaanse landschap gekleed in haute couture van de Braziliaanse ontwerper Fernando Silva. De tentoonstelling was eerder te zien in Rotterdam en Arnhem. Een aantal jurken van Silva worden ook geëxposeerd in Veendam, het zijn bruiklenen van Introdans.

De foto’s van Withoos zijn geënsceneerd. Het Doe Museum heeft daarom een verkleedhoek ingericht waar kinderen zelf geënsceneerde foto’s kunnen maken.

De tentoonstelling van de wereldberoemde Engelse graffitti kunstenaar Banksy, met 120 prints van zijn muurschilderingen is van Zuidlaren naar Veendam verhuisd en nog te zien tot 4 september 2016. Het Doe Museum is open voor publiek op 27 februari 2016, omdat het dan voorjaarsvakantie is gaat het museum ook op maandag en dinsdag open.