Jeff Wilkinson & The Shutterdogs (USA) in Doe Museum

De eerste cd “Pitchin’ Pennies” van singer-songwriter Jeff Wilkinson kwam uit in 1984 en oogstte veel lof in de USA en daarbuiten. Jeff maakte deel uit van de Greenwich Village Fast Folk Music scene en speelde o.a. in het nu legendarische Folk City, in de SpeakEasy en The Bottom Line. Hij heeft op het (Zwitserse) Brambus label vier cd’s uitgebracht en twee bij Gadfly Records uit Vermont. Jeff heeft het podium gedeeld met grootheden als Jesse Winchester, Pete Seeger, Bill Morrissey, NRBQ, Peter Case, Gillian Welch and Robert Earl Keene.

Zijn teksten zijn erg sterk en zijn zang doet af en toe denken aan b.v. Randy Newman en Bob Dylan (in zijn betere dagen). De cd waarmee ik Jeff Wilkinson leerde kennen was “Ballads In Plain Talk”, met daarop de prachtige song “One Eye Blind”. Dat nummer heeft er toe geleid dat Jeff Wilkinson, nu samen met The Shutterdogs, naar Nederland komt.

De groep bestaat uit:
Jeff Wilkinson – zang, gitaar en mandoline
Sara Milonovich – viool, mandoline en zang
Greg Anderson – bas, gitaar en zang
Dan Fisherman – drums en zang

Jeff Wilkinson & The Shutterdogs spelen moderne folk music doorspekt met bluegrass, blues en traditionele fiddle tunes. Wilkinson schrijft rootsy, poetische ballads over mensen en hun plaats in het leven. Diverse songs van hem zijn opgenomen in de Smithsonian Folkways collectie. Jeff speelt mandoline en gitaar en schrijft de teksten. Sara Milonovich is een getalenteerd violiste en zangeres. Ze brengt een levendige en spontane energie in de traditionele muziek en ze zorgt voor verrassend vernieuwende uitvoeringen van klassieke country songs. Greg Anderson heeft een internationale reputatie opgebouwd als producer en wordt vaak gevraagd als begeleider.
Nummers van hun recente cd “Edsel’s Retreat” gaan uiteraard mee op toernee door Nederland, Zwitserland en Duitsland.

Meer info en veel muziek op www.jeffwilkinsonmusic.com