Qi en de draak: de kleurrijke geluks-expositie

Van 22-09-2018 tot en met 12-05-2019 is bij ons de nieuwe expositie ‘Qi en de draak’ te zien met als thema geluk. De expositie heeft als doel kinderen en volwassenen samen te laten nadenken over geluk. Op speelse wijze wordt het begrip geluk, de maakbaarheid ervan en de Chinese kijk op het thema besproken. Qi staat voor positieve levensenergie en dat willen we je met een bezoek aan deze expositie graag laten ervaren. Kunstenares Agnes Spruit heeft tal van nieuwe werken voor deze expositie gemaakt.

Centraal in de expositie staat de kleurrijke Chinese draak van 10 meter lang. Die draak was de inspiratiebron voor Agnes Spruit. Het mythische goedaardige dier is ook altijd te zien bij de viering van Chinees Nieuwjaar. Door met hem te dansen wordt de ’Qi’ – ’positieve levensenergie’- in beweging gebracht en zo wordt geluk gegenereerd.

Een draak bouwen

De tentoonstelling daagt uit actief mee te doen. De expositie zit vol met doe-activiteiten. De bezoeker kijkt niet alleen naar kunst over geluk, maar wordt ook in de gelegenheid gesteld er opdrachten over te maken, zoals het bouwen van een eigen draak en het mozaïeken met vilt.

Educatie en workshops

Voor scholen is het mogelijk om een educatief programma over geluk bij ons te volgen, waarbij een viltworkshop is inbegrepen. De workshops worden gegeven door Agnes Spruit. Klik hier voor meer informatie over het educatieprogramma Qi en de draak. Via deze pagina kun je meer lezen over schoolreisjes en educatiemogelijkheden bij ons. Maar voor specifieke viltworkshops kunnen ook andere groepen bij ons terecht. Tijdens de workshops wordt een prachtig kleurig viltwerk gemaakt dat natuurlijk mee naar huis genomen wordt. Klik hier voor meer informatie over de viltworkshop.  Het Sluyterman van Loo fonds maakt het mogelijk dat er een groep ouderen, boven de 55 jaar, tegen een gereduceerde prijs een viltworkshop kan volgen.

De tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door het VSB-fonds, fonds Sluyterman van Loo, het Prins Bernhard Cultuurfonds en de Stichting Stimulering Doe Kunst.