Zandstrooitapijten Joe Mangrum klaar

De New Yorker Joe Mangrum heeft de afgelopen dagen acht spectaculaire zandstrooitapijten gemaakt in Doe Museum Zuidlaren. In de zandschilderingen zijn het onderwaterleven te herkennen en symbolen uit oude culturen en de natuur. Magrum’s werk is bijzonder kleurig. Het zand dat hij gebruikt bevat veel zuiver silicium, waardoor de kleuren schitteren.

Mangrum wil met zijn werk duidelijk maken dat het belangrijk is voor ons geluk om verbinding te ervaren met natuurlijke processen. Als een moderne monnik maakt Mangrum zijn werk, simpel door gekleurd zand uit te strooien met zijn hand. Mangrum werkte van Beijing tot San Francisco en maakte al 650 zandschilderijen.
De zandtapijten worden permanent tentoongesteld.

De zandstrooikunst wordt wereldwijd beoefend. De Australische Aboriginals strooiden voorstellingen in het zand terwijl ze hun verhalen vertelden, datzelfde deden de Navajo Indianen in Amerika. Tibetaanse monniken maken tot op de dag van vandaag kleurige mandala’s en zowel in Drenthe als België wordt de zandstrooikunst in ere gehouden. Boerinnen strooiden prachtige patronen op de vloer als zandtapijt.