Nachtwacht, Mona Lisa en Tuin der lusten in Doe Museum Veendam

200 Beroemdste schilderijen ter wereld nu in Doe Museum Veendam. Het Doe Museum is blij dat de geweldige tentoonstelling 200 Greatest Paintings in Veendam kan worden getoond. Nu is het mogelijk om al dat moois op één plaats te aanschouwen zonder dat je de hele wereld over hoeft te vliegen. Bij de expositie zit ook een gratis audiotour.

Van de 200 beroemdste schilderijen van de wereld zijn prints op ware grootte gemaakt. Zo zijn onder andere te zien uit de Middeleeuwen Het lam Gods van Van Eyck en De lente van Botticelli. Uit de hoogrenaissance werken van Da Vinci waaronder natuurlijk de Mona Lisa en van Buonarroti Michelangelo het fresco De schepping van Adam. Uit de renaissance zijn er triptieken van Jeroen Bosch, zoals De tuin der lusten en De hooiwagen en werk van Bruegel. Uit de Barok is er werk van Frans Hals en Rubens en natuurlijk van Rembrandt onder andere De Nachtwacht. De stier van Potter kan natuurlijk niet ontbreken en ook Het meisje met de parel van Vermeer is precent. Veel werk is er te zien van impressionisten zoals Manet, Monet, Degas, Renoir en tijdgenoten.

Als postimpressionist is Van Gogh met vijf schilderijen vertegenwoordigd waaronder De Aardappeleters. Picasso valt niet in één stroming te vangen, zijn grootste en beroemdste werk De Guernica is in de expositie opgenomen. Uit de vorige eeuw is er werk te zien van Schiele, Frida Kahlo, Matisse en Modigliani. Het soepblik van Warhol, de cartoons van Keith Haring en de muurschilderingen van Banksy maken het totale beeld van de Westerse kunstgeschiedenis compleet.

Werken die oorspronkelijk op hout zijn geschilderd zijn geprint op paneel, terwijl de werken op doek ook op canvas zijn afgedrukt.

De tentoonstelling geeft een goede indruk van de complete kunstgeschiedenis. De originele werken hangen in tachtig musea verspreid over de wereld.

Omdat elk werk is afgebeeld op ware grootte beleef je de sensatie van het echte schilderij. Er is gebruik gemaakt van de allerbeste reproductietechnieken, waardoor de kracht van het oorspronkelijke werk verbluffend goed overkomt.

Bij elk werk hangt verrassende informatie over het schilderij op zich en over de tijd waarin het is gemaakt, ook wordt er ingegaan op de waarde en herkomst van het werk. Hoe vaak is het bijvoorbeeld gestolen of als oorlogsbuit van eigenaar gewisseld.

Voor zowel het basisonderwijs als het voortgezet onderwijs is er een educatieprogramma beschikbaar.

En natuurlijk kan iedereen die geïnspireerd is door de expositie direct zelf in het Doe Museum aan de slag . Schilder een eigen kunstwerk of maak een graffiti. Of ga te werk als Piet Mondriaan en maak een eigen Victory Boogie Woogie. En schilderen met Lego dat is ook mogelijk.

De expositie ‘200 Greatest Paintings’ is open voor publiek op woensdag 6 juli 2016 en duurt tot en met 05 maart 2017.

De tentoonstelling was eerder te zien in Aalsmeer en Rotterdam.