Doe Museum Prins Bernhard Hoeve van start

Het Sculpture Park  in Zuidlaren wordt omgevormd tot Doe Museum Prins Bernhard Hoeve. Tijdens de omvorming is het museum gewoon open en bruist deze Paasdagen van de activiteiten.

De formule van het Doe Museum is eenvoudig. Bezoekers kunnen kijken naar kunst, zoals momenteel naar zandsculpturen en Lego kunstwerken, maar ze kunnen ook zelf zandsculpturen maken of bouwen met noppenbouwstenen. Dit paasweekend is er een bouwwedstrijd bij Bricks Art. Bouw een paashaas. Nijvere bouwers krijgen een paaspresentje, zolang de voorraad strekt.

Ook het zelf schilderen start meteen al dit weekend. De ontvangsthal wordt omgebouwd tot atelier. Iedereen die zin heeft kan de kwast ter hand nemen en een schilderij maken. In de hal zal doorlopend kunst van professionals of semi professionals worden geëxposeerd daarom roept het Doe Museum kunstenaars op die in deze prachtige hal graag willen exposeren om een mailtje  te sturen met een overzicht van hun werk naar marjonedzes@gmail.com.

Samenwerking musea

Het is de bedoeling dat de musea in de drie noordelijke provincies in de gelegenheid worden gesteld om gezamenlijk tentoonstellingen te maken met hun collecties in de Prins Bernhard Hoeve. Tentoonstellingen die tot op heden niet konden worden gemaakt omdat vele musea kampen met kleine tentoonstellingsruimten. Dat euvel heeft de Prins Bernhardhoeve met z’n 16.000 vierkante meter niet. Ten behoeve van deze exposities zal er een gezamenlijke rechtspersoon worden opgericht. Een deel van het rendement van deze exposities zal terugvloeien naar de deelnemende musea.

Herbouw

De tentoonstelling in zandsculpturen over de geschiedenis van de Hondsrug vertoonde scheuren na de laatste aardbeving bij Kropswolde. De gletsjer is daardoor zwaar beschadigd.  Op zo kort mogelijke termijn zal de gletsjer waarschijnlijk worden hervormd tot een oerbos.