Eva Ouden Ampsen in Doe Museum Veendam

Het werk van Eva Ouden Ampsen heeft een onmiskenbare eigen stijl. Decoratief met Japanse elementen en referenties naar de Oostenrijkse   kunstenaar Gustav Klimt. Het Doe Museum in Veendam is ontzettend blij dat Eva haar prachtige werk, waar per object soms wel een jaar aan is gewerkt, voor de tentoonstelling ‘Schoonheid in balans’ ter beschikking stelt.

Ouden Ampsen werkt in brons, hout, klei, karton en papier. Haar werk uit zich in vele vormen, zoals vazen, schalen, halssieraden, tasjes en beelden. Daarnaast maakt ze ook schilderijen van honderden stukjes gescheurd papier en portretten in pastelkrijt. Fascinerend zijn de haast manshoge vazen van zowel keramiek als van het Dagblad van het Noorden. Ja echt alleen het Dagblad en geen enkele andere krant is tot papier-maché verwerkt en vervolgens tot vaas.

Zoals alle tentoonstellingen in het Doe Museum zijn ze ingericht met als doel de bezoeker te inspireren zelf aan de slag te gaan. Vanaf heden kan er daarom in het museum met papier-maché worden gewerkt. Ouden Ampsen (Amsterdam, 1953) is autodidact. Met haar werk hoopt zij schoonheid en balans over te brengen. Inspiratie haalt zij uit afbeeldingen van oude Japanse houtsnedes en haar eigen fantasie. Bijzonder is het gebruik van een zeer verfijnde vorm van de stiptechniek. Vast thema in het werk is het vrouwenportret en vaak keert de geisha terug. De fascinatie door Aziatische kunst ontstond tientallen jaren geleden toen Eva twee antieke vazen kocht van Japans porselein met daarop een vrouwenportret. De vazen staan nog altijd in haar woonkamer.

Ouden Ampsen heeft een eigen galerie in het Groningse Lutjegast. Zij exposeert vanaf 2001 op tal van locaties en deed mee aan ‘Kunst aan de vaart’ in Assen en ‘Kunst aan de Ee’ in Woudsend. In 2015 won ze de publieksprijs tijdens een groepstentoonstelling in het Japanmuseum Sieboldhuis in Leiden.
De tentoonstelling ‘Schoonheid in balans’ is te bezichtigen tot en met zondag 12 februari 2017, in totaal worden twaalf objecten getoond.